För inte så länge sedan var Macar och storföretag något som knappt fick plats i samma mening. Förutom ett och annat gäng ihärdiga användare, mestadels på designavdelningar, var det ytterst sällan en Mac dök upp på företag med fler än 100 anställda.

I dag ser det annorlunda ut. Flera samtidiga förändringar på marknaden har gjort att Macen så smått har börjat göra intrång även på enterprise­marknaden. Inte minst populariteten hos Apples andra produktlinje, iPhone och iPad, banar vägen för OS X-plattformen. Numera är det inte ovanligt att se minst en Macbook Air eller Pro plockas fram på ledningsmöten, och när cheferna börjar använda något nytt brukar det inte dröja länge innan resten av medarbetarna vill följa efter.

Hur går det då till när en organisation ska byta från ren Windowsmiljö, med undantag bara för särskilda avdelningar, till en it-strategi som inkorporerar Macar hos en försvarlig andel av medarbetarna, med allt vad det innebär i fråga om storskalig administration, säkerhet och kompatibilitet?

För det första: det är bara en tidsfråga. Numera finns det knappt några företag på Fortune 500-listan som inte åtminstone har testat att låta användare köra Mac. När analysfirman Forrester Research förra året publicerade en rapport som gick tvärt emot firmans tidigare råd och sa att det nu var dags att skrota förbudet mot Macar på företagen var det en naturlig följd av att så många av storföretagen redan har insett det och börjat göra slag i saken. Att Apple dessutom har börjat se på företagsmarknaden med piggare ögon gör inte saken svårare.

För bara några år sedan var det som att Apple egentligen inte brydde sig om att försöka få större företag att börja köra Mac i någon högre utsträckning, men detta har ändrats och i den senaste versionen av OS X, Mountain Lion, ingår kraftfulla och lättanvända verktyg för it-administratörer för att centralt göra allt från att göra inställningar för samtliga användare till att säkra data i nätverket med korrekt åtkomst för de olika användarna och mycket mer.

Är macen mogen för storföretag?
Det kan vara lockande att slå till och helt enkelt införa Macar i organisationen, men riktigt så enkelt som att bara börja köpa in ett gäng Macbook Pro och börja köra i företagsnätet är det naturligtvis inte. En rad hinder står fortfarande i vägen på en del håll och eftersom större organisationer ofta har många unika lösningar och programvaror som utvecklats internt är det viktigt att först undersöka var företaget står och vilka kostnader det kan medföra att börja nyttja en så kallad blandmiljö. Frågan är om Macen slutligen blivit rumsren i de stora koncernerna eller om finns det fortfarande hinder ute på it-avdelningarna.

– Jag tror att av skälen till att blandmiljöer ökar är att fler system och funktioner har anpassats till webblösningar, man blir då i de flesta fall mindre beroende av vilken typ av klient som används, säger Johan Schmidt, CIO på svenska it-konsultbolaget Knowit och fortsätter:

– Trots detta finns det fortfarande många tillämpningar som enbart fungerar i Windowsmiljö, vilket fortsatt skapar ett visst hinder, åtminstone på kostnadssidan. På tekniksidan har det alltid funnits diverse religionskrig mellan operativsystem, jag anser att konkurrensen skapar bättre lösningar till slutanvändaren.

Lars Bohm är ansvarig för technology consulting på Accenture och påpekar hur ökningen av webbaserade interna system minskar motsättningarna och låsningen vid Windows.

– Vad jag har sett så har inte vanliga anställda börjat använda Mac i någon större utsträckning i enterprisemiljö än. För organisationer som kör alla applikationer på webben, eller i molnet, så undviker man dock problematiken med att företagets Windowsapplikationer inte skulle fungera på Mac, förklarar han.


Lars Bohm på Accenture ser flera hinder för Mac i storföretagens it-strategi.

Införandet av en blandmiljö som en del av en organisations it-strategi kan innebära en rad fördelar, men dessa är inte alldeles enkla att presentera rakt upp och ned.

– Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv finns det inga vinster att göra med att erbjuda en blandmiljö, men tar man med medarbetarnas nöjdhet så kan kalkylen se annorlunda ut. Vi har valt att skapa lösningar som stödjer både Mac- och Windowsplattformen, när vi samtidigt ser att Macens popularitet ökar och våra användare är nöjda med plattformen, så hos oss har det varit ett enkelt val, säger Johan Schmidt på Knowit.

Knowit har själva kört blandmiljö i flera år. Enligt Johan Schmidt kör i dag cirka 20 procent av medarbetarna Mac och antalet ökar stadigt.

– Ekonomiskt sett finns det inga klara fördelar vad jag kan se. Om medarbetarna blir effektivare eller mer nöjda så är det en vinning i sig, men det är svårt att sätta siffror på detta, menar Lars Bohm på Accenture.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning