Den nya organisationen kommer att omfatta 12 butiker och fem serviceverkstäder, och Digital Inns vd Magnus Penker berättar att förvärvet görs för att nå lönsamhet.
Magnus Penker vill inte kommentera affärens köpeskilling. Han påpekar dock att Macotekets vd Markus Danilsons blir vice vd och delägare i Digital Inn. Danilsons grundade Macoteket redan 1989. När han i dag säljer sitt livsverk är marknaden annorlunda.
– Jag är relativt ny vd på Digital Inn. Jag började 18 juni, och då blödde Digital Inn ganska mycket pengar, en miljon i månaden. Vi var stora på marknaden men hade lönsamhetsproblem, säger Magnus Penker.
Magnus Penker har en bakgrund som managementkonsult. Innan han tillträdde som vd på Digital Inn gjorde han en analys av företagets behov. Då formades också planerna på att förvärva konkurrenten Macoteket.
– I analysen framkom det ganska tydligt att vi kommer att behöva förvärva bolag, säger Magnus Penker.
– Tiden är mogen, både för mig och för marknaden. Det har varit ganska tufft. Datormarknaden i stort och även Apple-sidan är under press. Det här är en offensiv manöver, säger Marcus Danilsons.
Digital Inns vd Magnus Penker säger att det i dagsläget inte finns några planer på att stänga befintliga butiker. Däremot bekräftar han att personalen kommer att påverkas av förvärvet. Han vill dock inte gå in på några detaljer i frågan.
– Vi kommer att se över personalsituationen framförallt på den administrativa sidan. I det här fallet är en av synergierna att vi kan samordna huvudkontorsfunktioner, säger han.
Under 2012 öppnade Apple egna butiker i Täby Centrum utanför Stockholm, och i Malmös köpcentrum Emporia. Macotekets Markus Danilsons anser inte att Apples butiksetableringar har påverkat Apple-återförsäljarna. De har snarare skapat en ny marknad, menar han. Om Apple däremot väljer att öppna butiker på mer centrala adresser kan läget förändras, tror Markus Danilsons.
– Det skulle säkert påverka situationen för alla som sysslar med Apple-försäljning, men jag tror att vi kan hantera det på ett bra sätt om det skulle bli så framöver, säger han.
Magnus Penker vill inte kommentera om Apples butiksetableringar har påverkat marknadsläget, men han är positivt inställd till framtiden trots att elektronikhandeln har haft ett par svåra år.
– Vi upplever att vi är fågeln som lyfter i motvind, för det är tufft generellt för detaljhandel just nu. Men vi ökar täckningsgrad, sänker kostnader och trimmar organisationen. Och vi har en strategisk höjd som jag tror kommer att hjälpa oss framåt.
Digital Inn kommer att ta över garantier och liknande åtaganden för kunder som handlat av Macoteket.