Reuters rapporterade i helgen att iPhone har börjat tappa sina andelar i flera asiatiska länder samtidigt som framförallt Samsung växer starkt. I Singapore dominerade Apples produkter så stort att landet hade det högsta antalet iOS-användare per capita i världen.

Mätföretaget Statcounter som mäter trafik från cirka tre miljoner webbplatser uppger att Apple under förra året började tappat sin starka ställning i Singapore och flera andra länder i regionen.

I januari 2012 stod iPad och iPhone för 72 procent av alla mobila enheter i Singapore. I januari i år har den siffran sjunkit till 50 procent. Under samma period ökade enheter med Android från 20 procent till 43 procent.

I Hong Kong stod iOS för 45 procent av alla mobila enheter för ett år sedan, i dag är siffran nere på cirka 30 procent.

– Apple anses fortfarande vara ett prestigefyllt varumärke, men det finns nu så många andra coola smartphones på marknaden och konkurrensen ökar mer och mer, säger Tom Clayton, vd för Bubblemotion.com i Singapore, till Reuters.

På de områden där Singapore och Hong Kong leder brukar övriga länder i regionen följa efter.

– Singapore och Hong Kong tenderar att vara ledande inom elektronik och även ge indikatorer kring vad som kommer att bli populärt i Västeuropa och Nordamerika, så väl som i Asien, säger Jim Wagstaff på Jam Factory i Singapore, till Reuters.

Smartphones ökar snabbt i Sydostasien och försäljningen steg med 78 procent under den tolvmånadersperiod som ledde fram till september 2012 enligt analysföretaget Gfk.

Janet Chan som är reklamchef på ett företag i Hong Kong äger för närvarande en iPhone 5, men dåliga batteritider och lockelsen av en större bildskärm som hon kan se filmer på gör att hon överväger att byta till Samsung Galaxy Note 2.

– Efter att Steve Jobs avled verkar det som om överraskningsmomentet vid nya produktlanseringar har dött ut, säger Janet Chan till Reuters.

En annan faktor som spelar in är att koreansk kultur är mycket populär över hela Sydostasien och Samsung rider på den vågen. Ett land där det märks särskilt mycket är Thailand.

– Thailändare är inte speciellt lojala vad gäller varumärken. Därför ändras trenderna väldigt snabbt här. Vi följer Korea, så det som är populärt där blir oftast en succé i Thailand, säger den 24-åriga studenten, Akkaradert Bumrungmuang, till Reuters.