Vi har alla upplevt den pinsamma situationen att referera till ett bifogat dokument i ett affärsmejl, som vi förstås glömde att bifoga. Problemet är uppenbarligen så vanligt att Google har lagt in en funktion i Gmail som känner av om du i texten refererar till en bilaga. Har du inte bifogat en bilaga när du trycker på sänd-knappen så frågar Gmail om du glömt bilagan.

forgetmenot

Tyvärr finns inte samma smarta funktion i Mail som följer med OS X, men det finns emellertid ett program som löser problemet alldeles utmärkt. Forgetmenot är ett litet insticksprogram för Mail som ger dig samma funktion som Gmail. Programmet kostar cirka 45 kronor, men du kan ladda ned en testversion för att utvärdera det.

forgetmenot

Tyvärr finns Forgetmenot inte översatt till svenska och testversionen låter dig inte lägga till egna nyckelord som exempelvis ”bifogade” eller ”bilagan” i programmets vokabulär. Det betyder att om du vill testa programmet måste du skriva mejl och använda det engelska ordet attachment för att testa att det fungerar. Köper du programmet kan du emellertid lägga till svenska nyckelord som programmet ska ”lyssna” efter.

Mer information och en testversion av Forgetmenot hittar du här.