Om Dante hade skrivit Den gudomliga komedin i dag skulle tokspammande Viagrasäljare och nigeriabrevsförfattare garanterat fått en egen krets i helvetet. Vid sidan av trojaner och virus är detta ett av de största gisslen på internet, även om filtren blir allt bättre.

Fast det betyder inte att du ska undvika massutskick till dina kunder. Har du en upparbetad kontakt och använder funktionen sparsamt kan det tvärtom uppskattas. Ett nyhetsbrev eller verkligt förmånliga erbjudanden vill många ha.

Det går att hantera utskick via den vanliga e-posten. Men om det är mer än en handfull mottagare blir det snabbt omständligt att hålla reda på. Inte minst med avregistreringar. Dessutom får du jobba en hel del på att få en vettig uppföljning.

I stället bör du investera i speciell mjukvara. Det finns en handfull populära alternativ till OS X. På App Store har du till exempel Mailshoot, Serialmailer och Email marketing.

Men om du vill ha fulla möjligheter är det bättre att använda en webbaserad tjänst. Då riskerar du heller inte att bli uppflaggad som spammare hos din internetleverantör. Direct Mail är ett molnbaserat alternativ som dessutom fokuserar enbart på Mac, med en specialbyggd klient.

Börja med att ladda hem programmet. Du hittar det på företagets hemsida: , eller på App Store. Precis som vanligt drar du över ikonen till applikationsmappen på din dator för att installera det.

Grundprincipen för att skicka ut ett brev bygger på fyra steg. Först skapar du själva brevet, därefter väljer du ut mottagarna och avslutar med att skicka i väg e-posten. Sedan finns det ett fjärde steg, kanske det viktigaste av alla: uppföljningen.

Döp ditt utskick
I Direct Mail går du igenom stegen precis som de beskrivs. Börja med att klicka på fliken Messages. Klicka New och mata in namnet på ditt utskick. Till exempel Månadens Macmani. Namnet finns där bara för din egen skull och syns aldrig hos mottagarna.

Knappa sedan in de uppgifter du vill ska synas. From name och From email är det som kunderna kommer att se i sitt mailprogram. Se till att välja något som gör att de förstår vem som är avsändare. Samtidigt kanske du inte vill att svarsadressen ska peka till din vanliga låda. Den kan snabbt bli överfull om ditt erbjudande är bra.

Börja med en mall
För själva brevet har du en handfull olika mallar att välja mellan om du vill slippa bygga från grunden. Du kan dessutom importera Wordfiler, html-dokument och en del andra dokumenttyper. Även webbsidor fungerar, om du exempelvis vill använda din hemsida som grund.


Alla mallar i Direct Mail är inte toksnygga, men det finns guldkorn. Och nej, detta är inte ett av dem. Gillar du inte det du ser kan du importera egna.

Använder du de medföljande mallarna kan du bara peka ut någon som passar. Några av dem har bilder som du kan klicka på för att byta ut mot egna alternativ. Även om du inte gillar dem kan det vara lättare att utgå från något färdigt. Välj exempelvis We’ve moved. Tryck sedan på Hide templates för att få mer utrymme.